wtorek, 28 kwietnia 2015

Wymiana tylnego zderzaka i klapy - SKODA FABIA I

Spotkała mnie ostatnio nieprzyjemna historia motoryzacyjna.. ktoś próbował staranować moje małe autko.. dodam, że do wypadku doszło w piękny, słoneczny dzień na prostym odcinku drogi.. :]

Ale nie w tym rzecz.. poniżej zamieszczam opis wymiany zderzaka i klapy tył.

Dodam może jeszcze tylko, że samodzielna naprawa pozwoliła mi sporo zaoszczędzić w porównaniu do cen oferowanych przez blacharzy-lakierników - otrzymałem zwrot pieniążka od ubezpieczyciela na podstawie wyceny naprawy, a już dalszy sposób wykonania naprawy zależał tylko ode mnie :) Podstawowe założenie polegało na znalezieniu potrzebnych mi części (zderzak, klapa) na popularnych portalach ogłoszeniowych - co ważne - w kolorze takim jak moje auto..






Wśród niezbędnych materiałów do naprawy nie mogło zabraknąć:
- zgrzewki piwa
- chusteczki do ocierania potu z czoła

oraz

- kluczy nasadowych
- zestawu torx-ów
- śrubokrętów

Poszczególne etapy wymiany zderzaka to:
- wyciągnięcie tylnych lamp (mocowanych na 3 lub 4 śrubkach) - pomocne będzie wyjęcie plastikowej osłony mocowanej od wewnętrznej strony bagażnika (u dołu)
- odkręcenie 2 wkrętów znajdujących się pod każdą z lamp (ładnie widoczne po zdjęciu lamp)
- odkręcenie 3/4 wkrętów znajdujących się w nadkolu (udało mi się to zrobić bez większego kłopotu bez ściągania kół)
- odkręcenie 4/5 wkrętów trzymających zderzak od spodu (łatwych do zauważenia)
- ściągnięcie  zderzaka uważając na to, by nie połamać plastikowych "zapięć" mocowanych po bokach zderzaka (w okolicy nadkola) - ewentualnie można przed wymianą kupić te elementy tak na wszelki wypadek (kosztują parę złoty, a pomagają później szybko zamontować nowy zderzak)

..i to tyle :) po założeniu trzeba tylko poskładać w odwrotnej kolejności i gotowe ;)

Teraz została jeszcze tylko wymiana klapy.. tu dobrze zapewnić sobie pomoc drugiej osoby - klapa jest dość ciężka i żeby nie uszkodzić lakieru lepiej wykonać tą wymianę z pomocnikiem. Tu wymiana również jest szybka i bezproblemowa (a przynajmniej taka powinna być ;))

Poszczególne etapy to:
- ściągnięcie osłon plastikowych klapy od wewnątrz (4 elementy, które należy delikatnie podważać)
- odczepienie od poszczególnych elementów wiązki elektrycznej i jej wyciągnięcie (chyba, że ktoś woli się bawić w późniejsze ustalanie, który kabel do czego służy ;))
- ściągnięcie siłowników bocznych poprzez ich podważenie (w miejscu łączenia klapy z siłownikami)
- odkręcenie torxów za pomocą których klapa jest zamocowana do zawiasów
- wyjęcie klapy

Montaż nowej w odwrotnej kolejności.


1 komentarz:

  1. Gentelmani nie rozmawiają o pieniądzach ale czy mógłbyś podać kwotę odszkodowania i cenę za elementy. Wystarczy mi sam zderzak. Miałem podobne zdarzenie "w piękny, słoneczny dzień na prostym odcinku drogi.. " W ubiegłym tygodniu jego tablica rejestracyjna odcisnęła się na moim zderzaku :)

    OdpowiedzUsuń